خلاصه ای از اصول کارگردانی تئاتر

1910

خلاصه ای از اصول کارگردانی تئاتر

۱- اولین گامی که موجب هر چه بهتر شدن اجرای نمایشنامه می شود فهمیدن حال و هوای فضای نمایش است( صحنه نمایش)

۲- نمایشنامه کاملا با یک داستان کوتاه یا یک رمان متفاوت است و خواندن آن یک شیوه خاص دارد زیرا آکنده از رویداد های دراماتیک و احساسات بازیگران است بنابر این به عنوان یک خواننده باید تمامی آنچه را که گفته شد به کمک تصویر سازی از آنچه که بازیگر انجام می دهد و صحنه نشان می دهد در ذهن خود ببیند.

۳- هر کارگردان می بایست کار خود را با خواندن نمایشنامه به دفعات زیاد و با دقت شروع کند.

۴- تشریح خصوصیات بازیگر با جملات و عبارات خودتان و آوردن آن بر روی کاغذ روشی بسیار خوب است.

۵- خواست، حقیقت آن چیزی است که بازیگر برای به دست آوردنش تا حد ممکن تلاش می کند . تلاش او ممکن است برای به دست آوردن مادیات ، فراهم آوردن احترام شخصی ، غلبه بر ترس های خود ، از روی علاقه ، شهرت یا هر چیز دیگری باشد.

۶- اراده، توانائی نسبی بازیگر در رسیدن به خواسته هایش است. قدرت درونی او چقدر است؟ به اراده وی بستگی دارد. آیا آنقدر هست که تا پایان راه برود یا در ادامه راه باز می ماند؟ مثلا اراده انجام کاری در زندگی.

۷- وضعیت اخلاقی بازیگر بر چگونگی رسیدن به آرزوهایش تآثیری قاطع دارد. صداقت با دیگر بازیگران، احساس مسئولیت نسبت به دیگر بازیگران.

۸- وضعیت ظاهری حالت بیرونی بازیگر را نشان می دهد. این مفید است که فهرستی از وی‍زگی های ظاهری بازیگر ، اینکه چگونه راه می رود ، چگونه می ایستد، چگونه صحبت می کند،‌کیفیت صدایش چگونه است تهیه گردد.

۹- کارگردان با شناخت وضعیت عصبی بازیگر در آغاز نمایش و در شروع هر رویداد مهم می توند فراز و فرود های او را در طول صحنه تعیین و در ارائه آن به بازیگر کمک کند.

۱۰- وقتی بازیگر برای اولین بار با شخصیت جدیدی روبرو می شود ممکن است چنین شخصیتی برای او عجیب و غریب باشد چرا که با شخصیت خود وی تفاوت بسیار دارد. مثلا بخواهد کت فرد دیگری را که برای او بزرگ است و بو می دهد بپوشد.

۱۱- وضعیت هر یک از بازیگران را در موارد زیر تعیین کنید:

الف: خواست یا آرزوی او ب: قدرت و اراده او ج: وضعیت اخلاقی او د: وضعیت و رفتار ظاهری او

۱۲- میزان سن یعنی به روی صحنه آوردن.

۱۳- تمرین های اولیه میزان سن کاری حساس و وقت گیر است. سعی کنید به هنگام این کار فضائی همراه با آرامش بوجود آورید.

۱۴- به ترتیب قرار دادن اشخاص بازی بر روی صحنه کمپوزیسیون می گویند.

۱۵- حرکات قراردادی حرکاتی هستند که در متن نمایشنامه ذکر شده است و رعایت آنها الزامی می باشد. مانند رزه رفتن یا پیدا کردن چیزی و حرکاتی که نویسنده تععین کرده است.

۱۶- شکسپیر می گوید دست وسیله ای است در اختیار زبان.

۱۷- موسیقی به خودی خود حرفی برای گفتن دارد و هدفی را دنبال می کند.

۱۸- مدتی قبل از شروع تمرین با بازیگران به عنوان اولین مرحله جلسه مشترکی با همه طراحانی که قرار است بر روی نمایش کار کنند تشکیل دهید و آنان را به طور دسته جمعی با رئوس مطالب و کلیت نظرات خود آشنا کنند.

۱۹- بعضی از بازیگران دوست دارند کارگردان به طور مداوم به آنها توجه داشته باشد ، کارشان را ارزیابی کند و اگر خوب بود به وضوح مورد تشویق قرار دهد. بعضی درست به عکس، گوئی تحمل یک بار تذکر را هم ندارند، به سرعت از کوره در می روند و می خواهند تا وقتی که از نظر خودشان به اجرای مطلوبی نرسیده اند به حال خود رها باشند. بعضی از بازیگران بیشتر تحلیل گرا هستند و بعضی بیشتر بر احساس خود تکیه می کنند.

۲۰- همیشه بحث هایتان را جائی جلو ببرید که برای نمایش مفید باشد .

۲۱- هدف کارگردان رها ساختن تخیل بازیگر است نه بستن و محدود کردن آن

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه